ΕΛΛΑΔΑ

Efood: Η αλήθεια για την κίνηση με τους διανομείς – Μαζικές διαγραφές του app της

Η μη ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων απασχολούμενων στην efood, που κατατάχθηκαν στο επίπεδο 3 του εσωτερικού συστήματος αξιολόγησης απόδοσης και η αντιπρόταση για συνέχιση της εργασιακής σχέσης τους με την efood ως αυτοαπασχολούμενοι δημιουργεί νέα δεδομένα στον χώρο.

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις μετά την αναδιάταξη του εργασιακού χάρτη των διανομέων που προωθεί η efood, η μεγαλύτερη εταιρεία delivery με 3.000 διανομείς σε όλη τη χώρα, μέσω της αλλαγής της εργασιακής σχέσης τμήματος του προσωπικού της από συμβασιούχους σε freelancer. Η μη ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων απασχολούμενων στην εταιρεία, που κατατάχθηκαν στο επίπεδο 3 του εσωτερικού συστήματος αξιολόγησης απόδοσης και η αντιπρόταση για συνέχιση της εργασιακής σχέσης τους με την efood ως αυτοαπασχολούμενοι δημιουργεί νέα δεδομένα στον χώρο.

Οι εξελίξεις αυτές προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των διανομέων, που έχουν προγραμματίσει συνελεύσεις τις επόμενες μέρες, προαναγγέλλοντας κινητοποιήσεις. Αντιδράσεις για το θέμα υπήρξαν τόσο από τον ΣΥΡΙΖΑ όσο και από το ΚΚΕ ενώ τα social media κατακλύστηκαν από αρνητικά σχόλια. Από την πλευρά της η εταιρεία αφού αναφέρεται στην «αδιαπραγμάτευτη στάση της efood για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων» αποδοκιμάζει το εταιρικό μήνυμα, που έστειλε στους διανομείς της, καθώς «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της».

Σφοδρές αντιδράσεις στο twitter – Μαζικές διαγραφές του app

Oι αντιδράσεις των χρηστών των social media ήταν σφοδρές, δημιουργώντας μάλιστα το hashtag #cancel_efood στο Twitter, το οποίο βρίσκεται στις πρώτες θέσεις και αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή θέματα στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, οι αντιδράσεις δεν έμειναν μόνο σε σχόλια, καθώς πολλοί χρήστες της πλατφόρμας ήταν εκείνοι που προχώρησαν σε διαγραφή των προσωπικών τους λογαριασμών από την ιστοσελίδα, καλώντας και άλλους να απεγκαταστήσουν την εφαρμογή στα κινητά τους τηλέφωνα αλλά και σε κακές βαθμολογίες, ρίχνοντας έτσι τις αξιολογήσεις της εφαρμογής στο 1 αστέρι.

Efood: Αλλαγή εργασιακής σχέσης μέσω μηνύματος

«Αγαπητέ Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing». Ο πρόλογος του μηνύματος, που έλαβε μεγάλος αριθμός διανομέων της efood στο κινητό τους αιφνιδίασε με τη συνέχεια να θέτει τα νέα δεδομένα σε άμεση υλοποίηση. «Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες), εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer… Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης…».

Η efood αποδοκιμάζει το μήνυμα της προς τους διανομείς

Στην ανακοίνωση, που εξέδωσε η efood μετά τις αντιδράσεις υπογραμμίζει «τη λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021», που «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική». Η εταιρεία σημειώνει ότι το μήνυμα αυτό «ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές».

Αναφερόμενη δε, στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), η efood επισημαίνει ότι «οι συνεργάτες – διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση».

Οι αλλαγές του νέου εργασιακού νομοσχεδίου για τους διανομείς

Από τότε βέβαια, φαίνεται ότι άλλαξαν πολλά με την εταιρεία να αναπροσαρμόζει τη στρατηγική της και τους διανομείς να βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα για να διεκδικήσουν τα αιτήματα του κλάδου τους, που είχε σημαντική κοινωνική προσφορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, σύμφωνα με τις πρόσφατες νομοθετικές παρεμβάσεις, που περιλαμβάνονται στο νέο εργασιακό νόμο, οι αυτοαπασχολούμενοι στις ψηφιακές πλατφόρμες (delivery, courier) αποκτούν συνδικαλιστικά δικαιώματα (σύσταση οργανώσεων, διαπραγμάτευση συλλογικών συμφωνιών, απεργία). Επιπλέον, οι πλατφόρμες θα έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις για πρόνοια, υγιεινή και ασφάλεια έναντι των αυτοαπασχολουμένων (συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου), με εκείνες που ισχύουν για τις συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας.

Οσον αφορά στην εργασιακή σχέση παρόχων υπηρεσιών (απασχολούμενων) με τις ψηφιακές πλατφόρμες προβλέπονται δύο μορφές συνεργασίας: Συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου. Για να τεκμαίρεται ότι η σύμβαση μεταξύ πλατφόρμας και απασχολούμενου δεν είναι εξαρτημένης εργασίας πρέπει να συντρέχουν, βάσει της σύμβασής του, 4 προϋποθέσεις: Να χρησιμοποιεί υπεργολάβους, να επιλέγει τα έργα που η ψηφιακή πλατφόρμα του προτείνει να αναλάβει, να παρέχει τις υπηρεσίες του σε οποιονδήποτε τρίτο και σε ανταγωνιστές της ψηφιακής πλατφόρμας και να καθορίζει ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, προσαρμόζοντάς τον στις προσωπικές του ανάγκες.



ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ