12vima ΝΕΑ ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Εγκαινιάστηκε σήμερα η γέφυρα του ποταμού Μάκαρη, στη Ρόδο, έργο που συνέβαλε στον θεσμικό εκσυγχρονισμό της Πολιτικής Προστασίας

 

Γιώργος Χατζημάρκος: «Σήμερα δεν εγκαινιάζουμε απλώς ένα νέο έργο. Σήμερα γιορτάζουμε την προστασία της ανθρώπινης ζωής»

 

Νίκος Χαρδαλιάς: «Τον Νοέμβριο του 2019  κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση  που έμελλε να καθορίσει τις εξελίξεις στα ζητήματα πολιτικής προστασίας στη χώρα μας»

 

Κώστας Καραμανλής: «Εξαγγέλλουμε σήμερα τη νέα οδική σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη της Ρόδου»

 

 

Η Γέφυρα του ποταμού Μάκρη στο Χαράκι, επί της Εθνικής Οδού Ρόδου – Λίνδου,  έργο το οποίο σηματοδότησε την βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την πολιτική προστασία στη χώρα και έδωσε ουσιαστικό περιεχόμενο στην έννοια της πρόληψης, εγκαινιάστηκε σήμερα το μεσημέρι από τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά, τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργο Χατζημάρκο. Οι δύο υπουργοί, με την παρουσία τους στη Ρόδο  θέλησαν να τονίσουν την ιδιαιτερότητα του έργου, όχι μόνο από τεχνικής και αισθητικής πλευράς, όχι μόνο από απόψεως χρόνου μέσα στον οποίο ολοκληρώθηκε, αλλά κυρίως για τα πολιτικά μηνύματα που το έργο αυτό στέλνει και για τους συμβολισμούς που ενέχει, μιας χώρας που αλλάζει σελίδα στην διαχείριση των κρίσεων και στην λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.

 

Στην τελετή των εγκαινίων την οποία τέλεσε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρόδου κ. Κύριλλος, εκτός από τους δύο Υπουργούς παρέστησαν ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, οι βουλευτές  Μάνος Κόνσολας, Βασίλης Υψηλάντης, Μίκα Ιατρίδη και Γιάννης Παππάς, ο Δήμαρχος Ρόδου, Αντώνης Καμπουράκης, εκπρόσωποι των Σωμάτων Ασφαλείας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄και Β΄ βαθμού, εκπρόσωποι των επιστημονικών, κοινωνικών και παραγωγικών φορέων του τόπου, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

 

Η νέα γέφυρα του ποταμού Μάκαρη αντικατέστησε μέσα σε διάστημα μόλις 18 μηνών την παλιά γέφυρα η οποία κατέρρευσε στις 25 Νοεμβρίου του 2019, όταν ο «Γηρυόνης» χτύπησε τη Ρόδο, χωρίς επιπτώσεις και απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, αφού 13 μέρες νωρίτερα και μετά από συνεχείς αυτοψίες των Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας για την αντοχή της στα έντονα καιρικά φαινόμενα,  η γέφυρα είχε κλείσει, μετά από συνεννόηση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργου Χατζημάρκου, με τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας, Νίκο Χαρδαλιά.

Η έγκαιρη διαχείριση της διαπιστωμένης επικινδυνότητας της γέφυρας από την Περιφερειακή Αρχή, είχε ως αποτέλεσμα να μην κινδυνεύσουν ανθρώπινες ζωές, αλλά και συνέβαλε στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την Πολιτική Προστασία, αφού έγινε η αφορμή να θεσπιστεί για πρώτη φορά στη χώρα  η δυνατότητα πρόληψης φυσικής καταστροφής, με τη δυνατότητα κήρυξης περιοχών σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης λόγω επαπειλούμενου κινδύνου.

 

Σημειώνεται ότι πρόκειται για τριπλό έργο που εκτός από την νέα γέφυρα, περιλαμβάνει την παράλληλη προς τη γέφυρα οδό η οποία ολοκληρώθηκε και δόθηκε στην κυκλοφορία πέρυσι το καλοκαίρι, καθώς και τη μετατόπιση του αγωγού ύδρευσης, ο οποίος παλαιότερα είχε σχεδιασθεί και κατασκευαστεί να διέρχεται ανάμεσα στα πέδιλα της γέφυρας που κατέρρευσε.

 

 

Ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος, ανοίγοντας την σημερινή εκδήλωση, αναφέρθηκε στα γεγονότα της περιόδου του Νοεμβρίου 2019 και στις συνεννοήσεις με τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας, Νίκο Χαρδαλιά, που είχαν ως αποτέλεσμα το προληπτικό κλείσιμο της γέφυρας, απόφαση που αποδείχτηκε σωτήρια για την ανθρώπινη ζωή, όταν τελικά αυτή κατέρρευσε, λίγες ημέρες αργότερα:

 

«Σήμερα είμαστε χαρούμενοι. Δεν γιορτάζουμε τη νέα γέφυρα πάνω στην οποία τώρα στεκόμαστε. Έχουμε παραδώσει ως Περιφερειακή Αρχή πάνω από 300 έργα σε όλα τα νησιά. Ο αριθμός των τελετών εγκαινίων, είναι μονοψήφιος. Σήμερα γιορτάζουμε την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Σήμερα γιορτάζουμε τις ζωές που δεν χάθηκαν Και αυτό αξίζει, διότι όταν γυρίζουν αυτές οι σελίδες, πάντα γυρίζουν με θόρυβο. Είναι πάρα πολλοί οι άνθρωποι που θέλω να ευχαριστήσω, γιατί το έργο αυτό είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης ομάδας που περιλαμβάνει όλη την κρατική μηχανή. Και είμαι περήφανος που είμαι μέλος αυτής της μεγάλης ομάδας. Υπάρχει μήνυμα μέσα από όλο αυτό: ότι από τα όνειρά μας, η απόσταση που μας χωρίζει είναι μόνο η απόφασή μας. Δεν αλλάζει μόνο το νησί της Ρόδου. Αλλάζει ολόκληρη η Περιφέρεια. Αλλάζει ολόκληρη η χώρα, με έναν τρόπο που μας κάνει υπερήφανους. Μέσα σε όλα αυτά που μας έχουν συμβεί, βρίσκουμε την ευκαιρία για ανασύνταξη δυνάμεων. Η δική μας αντεπίθεση, είναι μια αντεπίθεση ευθύνης, σοβαρότητας, ωριμότητας. Γιορτάζουμε σήμερα για τις ζωές που προστατεύθηκαν και δίνουμε στους συμπολίτες μας την υπόσχεση ότι όλα μας τα όνειρα θα τα υπηρετήσουμε και όλους τους στόχους μας θα τους κερδίσουμε».

 

Ο Δήμαρχος Ρόδου, Αντώνης Καμπουράκης, στον χαιρετισμό του ανέφερε τα εξής:

 

«Σήμερα, είναι μια πολύ ξεχωριστή μέρα, για το νησί μας. Εδώ που στεκόμαστε, τον Νοέμβριο του 2019, δεν υπήρχαν παρά μόνο σωροί ερειπίων, και κάναμε το σταυρό μας, που χάρη στην ετοιμότητα και τα ανακλαστικά, των υπηρεσιών της Περιφέρειας, και του ίδιου του Περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου, ελήφθη, λίγες μέρες πριν την κατάρρευση, η γενναία απόφαση, να διακοπεί η κυκλοφορία. Και έτσι, δεν θρηνήσαμε θύματα, εξαιτίας του «Γηρυόνη», που μας χτύπησε ανελέητα.  Το γεγονός ότι, μόλις 18 μήνες μετά, δίνουμε στην κυκλοφορία, για τους πολίτες της μισής Ρόδου, τη νέα γέφυρα Μάκαρη, έχει τεράστια, πρακτική, αλλά και συμβολική σημασία: Η πρακτική σημασία του έργου, είναι αυτονόητη: Θεραπεύεται η πληγή, που άνοιξε η φυσική καταστροφή, και επανέρχεται με ασφάλεια η κανονικότητα, στο οδικό δίκτυο της Ρόδου, που ήταν κομμένο στα  δύο. Μόλις μέσα, σε 18 μήνες! Δεν μπαίνω, στον πειρασμό της σύγκρισης με άλλες πρακτικές, και άλλες εποχές. Που φύτρωνε, χορτάρι επάνω στα συντρίμμια. Η σύγκριση που αξίζει να κάνουμε, δεν είναι με το παρελθόν. Που περνούσαν τετραετίες και πενταετίες αδράνειας.   Αλλά, με τις ανάγκες, και τις ταχύτητες του μέλλοντος. Για αυτό, είναι μια πραγματικά μεγάλη επιτυχία, για τη Ρόδο μας.  Σε ένα καινούργιο, απρόβλεπτο κόσμο, γεμάτο από αβεβαιότητες και προκλήσεις, το να ακολουθείς την πεπατημένη, του “έτσι τα βρήκαμε, έτσι τ’ αφήνουμε”, δεν σε πάει μακριά. Χρειάζονται άλλες ταχύτητες, περισσότερη γνώση, ειλικρινές ενδιαφέρον, και πάνω από όλα, η συνεργασία, όλων των ενδιαφερομένων μερών. Ενώνοντας δυνάμεις, πετυχαίνουμε αποτελέσματα»

 

 

Ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκος Χαρδαλιάς, δήλωσε:

 

«Υπάρχουν εκείνες οι στιγμές στην πορεία ευθύνης του καθενός μας που τον καθορίζουν και μια από αυτές τις στιγμές ήταν το βράδυ της 12ης Νοεμβρίου , όταν λίγο μετά τα μεσάνυχτα δέχτηκα εκείνο το τηλεφώνημα από τον Περιφερειάρχη , που παρά την πρώτη επιφύλαξή μου στην θέση και άποψη του ότι έχω μια γέφυρα που πέφτει, επειδή ξέρω πόσο προσεκτικός είναι και πόσο συγκροτημένος είναι στον τρόπο που προσεγγίζει τα πραγματικά δεδομένα, για πάρα πολύ ώρα καθίσαμε και συζητήσαμε σε σχέση με τα πραγματικά δεδομένα που αφορούσαν τις αυτοψίες που είχαν γίνει στη γέφυρα , τα πραγματικά στοιχεία τα οποία είχαν προκύψει , και που εμφανώς έδειχναν ότι η γέφυρα έχει τεράστια προβλήματα Τότε λοιπόν είχαμε να αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση η οποία ήταν πρωτόγνωρη αλλά έμελε να καθορίσει τις εξελίξεις στα ζητήματα πολιτικής προστασίας στη χώρα μας Ξέρω ότι ακούγεται λίγο πομπώδες αυτό αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα Έπρεπε να επιλέξουμε να κηρύξουμε την περιοχή εδώ ως έκτακτη ανάγκη, Δεκαετίες τώρα το νομικό πλαίσιο στη χώρα μας έδινε την δυνατότητα να κηρυχτεί μια περιοχή σε έκτακτη ανάγκη μετά το κακό. Ξέρω πάρα πολύ καλά τις συζητήσεις που δεκαετίες τώρα γίνονται σε σχέση με την πρόληψη , σε σχέση με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες , σε σχέση με όλα εκείνα τα πλαίσια τα οποία στο τέλος των διαπραγματεύσεων προκαλούν γραφειοκρατία , προκαλούν αργοπορία και λυπάμαι που θα το πω αλλά πολλές φορές έχουν στοιχήσει και ανθρώπινες ζωές. Και επειδή στην πολιτική προστασία έχουμε ένα μότο που μας συνοδεύει , ότι η πολύ ανάλυση φέρνει παράλυση και κοστίζει ανθρώπινες ζωές προχωρήσαμε την ίδια μέρα και βγάλαμε την εξουσιοδοτική που χρειαζόταν ώστε να κηρυχτεί η περιοχή σε έκτακτη ανάγκη.  Στις 25 Νοεμβρίου όταν έπεσε η γέφυρα η ικανοποίηση μας δεν ήτανε για το γεγονός ότι χάσαμε μια υποδομή, η ικανοποίηση μας ήταν ότι η γέφυρα αυτή η οποία ήταν προσπελάσιμη από εκατοντάδες αυτοκίνητα από χιλιάδες ανθρώπους, δεν κόστισε την οποιαδήποτε ανθρώπινη ζωή. Αμέσως μετά ξεκίνησε το μεγάλο στοίχημα διότι ήταν σε διαβούλευση ο 4662 ο νόμος που πέρασε τελικά στις 4 Φεβρουαρίου του 2020, όπου προβλέφθηκε ειδική νομοθετική διάταξη το περίφημο άρθρο 26 , όπου μια περιοχή πλέον μπορεί να κηρυχτεί σε έκτακτη ανάγκη επαπειλούμενου κινδύνου , δίνοντας την δυνατότητα στους αυτοδιοικητικούς μας και στον κρατικό μηχανισμό σε περιπτώσεις που βλέπει ότι υπάρχει πρόβλημα και κάτω από συγκεκριμένες κατηγορίες έργων και παρεμβάσεων να μπορεί να προχωράει με ευέλικτες άμεσες διαδικασίες έτσι ώστε να μην μπλέκουμε σε γραφειοκρατικές διαδικασίες του παρελθόντος. Η ανάγκη να οχυρώσουμε τη χώρα μας είναι βαθιά πατριωτικό στοίχημα που χρειάζεται συνεργασία χρειάζεται συνεννόηση και χρειάζεται να ενώσουμε δυνάμεις οι πάντες . Αυτοδιοικητικοί ο κρατικός μηχανισμός να αφήσουμε πίσω μας όλα όσα μας έχουν πληγώσει και να δουλέψουμε σκληρά διότι με απόλυτη παρακαταθήκη είναι μια παρακαταθήκη που αφορά στις επόμενες γενιές , που αφορά στην πατρίδα μας. Παρακολουθώ όλα όσα γίνονται εδώ στη Ρόδο όλα όσα γίνονται στο Νότιο Αιγαίο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ιδιαίτερη αγάπη και είμαι πολύ χαρούμενος που έχω την ευκαιρία να συνεργαστώ με τον περιφερειάρχη με τον δήμαρχο με τους τοπικούς βουλευτές οι οποίοι πραγματικά αγαπάνε τον τόπο τους και κάθε μέρα δίνουν τον δικό τους αγώνα για να μπορέσει ο τόπος να πάει μπροστά».

 

Ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, δήλωσε για τη νέα γέφυρα:

 

«Θέλω να ξεκαθαρίσω εξαρχής ότι δεν πρόκειται για ένα έργο που κατασκεύασε το Υπουργείο Υποδομών. Είναι ένα έργο που έφερε εις πέρας η Περιφέρεια. Ένα έργο της Αυτοδιοίκησης. Ενα έργο που ακόμα κι αν τυπικώς δεν θεωρείται εντός εισαγωγικών «μεγάλο», είναι εξαιρετικά σημαντικό για την καθημερινότητα του νησιού. Και όλοι οφείλουν να αναγνωρίσουν ότι ολοκληρώθηκε σε εντυπωσιακά σύντομο χρονικό διάστημα. Η γέφυρα του Μάκαρη στάθηκε ξανά στη θέση της και δόθηκε στην κυκλοφορία, μόλις 18,5 μήνες μετά την κατάρρευση της παλιάς γέφυρας και 12 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης του έργου. Η παρουσία μου εδώ σήμερα, λοιπόν, έχει πρωτίστως αυτή τη σημασία: να πω ένα μεγάλο μπράβο σε όσους εργάστηκαν για αυτή την επιτυχία, από την Αυτοδιοίκηση και τον ιδιωτικό τομέα που υλοποίησε ένα έργο υψηλών τεχνικών προδιαγραφών. Αλλά και να υπογραμμίσω πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά μπορεί να λειτουργήσει η Αυτοδιοίκηση όταν συντρέχουν 3 απλές προϋποθέσεις: Πρώτον, πόροι. Δεύτερον, θεσμικά να έχει τον χώρο για να δράσει. Και τρίτον, να υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις. Ιδίως σε αυτό το τελευταίο, το νησί σας σήμερα έχει σταθεί πραγματικά τυχερό. Γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι τόσο ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος, όσο και ο Δήμαρχος Αντώνης Καμπουράκης, είναι δυο άνθρωποι που αγαπούν παθολογικά αυτόν τον τόπο, είναι άξιοι, τα έχουν καταφέρει σε ό,τι κι αν καταπιάστηκαν και είμαι βέβαιος ότι εξίσου σημαντικό αποδεικνύεται και το έργο τους στην Αυτοδιοίκηση. Και είναι διπλά σημαντικό αυτό σε μια περίοδο όπως αυτή που διανύουμε, όπου οι προκλήσεις είναι μεγάλες και οι προσδοκίες όλων από τους ανθρώπους που έχουμε εμπιστευτεί σε κρίσιμες θέσεις, πολύ υψηλές».

 

 

Η νέα οδική σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη της Ρόδου

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι με την παρουσία του στη Ρόδο ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών εξήγγειλε σήμερα τη νέα οδική σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη της Ρόδου, έργο προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που έχει μελετηθεί από το Υπουργείο, βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης των μελετών και αναμένεται να δημοπρατηθεί το αργότερο μέχρι τις αρχές του 2022, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.  Για το έργο αυτό, ο κ. Καραμανλής ανέφερε τα εξής:

 

«Όλοι όσοι ζείτε εδώ, γνωρίζετε πόσο ανεπαρκής και ξεπερασμένη πλέον από την εποχή είναι η υφιστάμενη οδική σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη. Έντονη κυκλοφοριακή επιβάρυνση, προβλήματα ασφαλείας και σίγουρα μια κατάσταση που δεν αρμόζει στην καθημερινότητα του νησιού, αλλά και δεν ταιριάζει στην εικόνα ενός κορυφαίου τουριστικού προορισμού όπως είναι η Ρόδος. Αυτό, λοιπόν, έρχεται η ώρα να αλλάξει. Ο νέος οδικός άξονας, προβλέπεται να ξεκινά στον Ισόπεδο Κόμβο του Νοσοκομείου και να ολοκληρώνεται περίπου μισό χιλιόμετρο μετά τον Ισόπεδο Κόμβο Κρεμαστής. Η νέα χάραξη, η λεγόμενη Μεσογειακή Χάραξη, έχει συνολικό μήκος περίπου 9 χλμ. και στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου προβλέπεται η κατασκευή πέντε ισόπεδων κόμβων καθώς και παράπλευρου δικτύου συνολικού μήκους περίπου 16χλμ. για την αποκατάσταση του τοπικού δικτύου. Η νέα οδός θα συνδέεται με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο σε τρεις ισόπεδους κόμβους της θέσεις Νέο Νοσοκομείο, Κανδηλί και Ιαλυσό, στην πόλη της Ρόδου μέσω του κόμβου του Νέου Νοσοκομείου, με προέκταση της οδού Γεωργίου Σεφέρη και στο τέλος του οδικού άξονα με τον ισόπεδο κόμβο Παστίδας της οδού Ακτές-Αεροδρόμιο.

Ο νέος δρόμος θα έχει τις πιο υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας. Ενδεικτικά, στο τμήμα Αεροδρόμιο Φαληράκι, από 1+1 λωρίδες που έχει η υφιστάμενη διατομή, θα πάμε στις 2+2 λωρίδες με στηθαίο ασφαλείας στο μέσον. Προβλέπεται, επίσης, η διαπλάτυνση των υφιστάμενων άνω και κάτω διαβάσεων σε ολόκληρο το τμήμα όπου η χάραξη ακολουθεί την υφιστάμενη οδό. Σε πρώτη φάση, είναι ολοκληρωμένες και σε φάση έγκρισης οι μελέτες του υποτμήματος από Ισόπεδο Κόμβο Κανδηλίου έως Αεροδρόμιο, μήκους περίπου 7 χλμ. Έτσι, είναι δυνατή η άμεση δημοπράτηση ενός αυτοτελούς τμήματος του έργου απολύτως λειτουργικού και εξαιρετικά σημαντικού. Το συνολικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 40 εκατ.€, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, και έχει συμπεριληφθεί στην πρόταση του Υπουργείου Υποδομών για χρηματοδότηση από το Τομεακό Πρόγραμμα Υποδομών Μεταφορών του ΕΣΠΑ 2021-2027. Έχει εξασφαλιστεί, δηλαδή, η χρηματοδότησή του. Κι έτσι, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι βάζουμε μπρος ώστε σύντομα να γίνει πραγματικότητα ένας νέος οδικός άξονας, ο οποίος θα διευκολύνει αφάνταστα την καθημερινότητα του νησιού, θα αναβαθμίσει σοβαρά την υποδομή του ως τουριστικού προορισμού, θα αυξήσει κατακόρυφα τους δείκτες ασφαλείας της διαδρομής και τελικά θα δώσει μια νέα αναπτυξιακή ώθηση στη Ρόδο».

 

Νωρίτερα σήμερα το πρωί πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο γραφείο του Περιφερειάρχη, Γιώργου Χατζημάρκου,  όπου συζητήθηκαν πρωτίστως θέματα ενίσχυσης των τοπικών υποδομών.  Στη συνέχεια, ο Νίκος Χαρδαλιάς πραγματοποίησε αυτοψία στο χώρο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Κέντρου Πολιτικής Προστασίας (ΠΕΚΕΠΠ) που κατασκευάζεται στη Ρόδο και ενημερώθηκε για την πορεία των εργασιών. Αναφερόμενος στην ανέγερση του νέου ΠΕΚΕΠΠ. Ο Υφυπουργός επισκέφθηκε επίσης το Κέντρο Υγείας Αρχαγγέλου, ενώ πραγματοποίησε σύσκεψη με τους Διοικητές των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ρόδου.

 

Το Γραφείο Τύπου

 

 

 



ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ