ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Καμπανάκι πρόληψης για Στεγνά και Τσαΐρι

 

Με αφορμή το γεγονός ότι η Κυβέρνηση προχωρά τον σχεδιασμό για την δημιουργία πρότυπων οικισμών στις πυρόπληκτες περιοχές της Αττικής, οφείλουμε να κρούσουμε τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με δυο σημεία της νήσου Ρόδου, για την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών και κυρίως την πρόληψη του κινδύνου ανθρώπινης ζωής. Εκεί όπου η κίνηση ανθρώπων και οχημάτων, η είσοδος και η έξοδος όλων γίνεται από τον ίδιο, στενό δρόμο και τρέμω στην ιδέα του πλήθους των κινδύνων που θα προκληθούν σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς.
Πρόκειται συγκεκριμένα για τα «Στεγνά» στον Αρχάγγελο και ένα τμήμα της περιοχής «Τσαΐρι» στα Κοσκινού. Τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού.

Στεγνά – Αρχαγγέλου
Στο χάρτη που σας επισυνάπτω φαίνονται όλα με μια ματιά:

  • Η συνολική έκταση είναι περίπου 550 στρέμματα.
  • Είναι η μόνη έκταση με φυσική βλάστηση σε όλη την περιοχή από τα όρια της παραλίας Τσαμπίκας μέχρι το Χαράκι.
  • Σε αυτή την έκταση κινούνται καθημερινά περίπου 3000 χιλιάδες κάτοικοι της περιοχής και επισκέπτες. Ο αριθμός αυξάνει στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.

Όπως όλοι γνωρίζουμε, η κίνηση από και προς τα Στεγνά εξυπηρετείται από έναν και μόνο δρόμο, που οδηγεί στην παραλία. Δεν υπάρχει άλλη οδός. Στην πραγματικότητα, σε περίπτωση κινδύνου δεν υπάρχει έξοδος διαφυγής παρά μόνο προς τη θάλασσα.

Τμήμα της περιοχής Τσαΐρι, Κοσκινού
Πρόκειται για την περιοχή, που ξεκινά στο 8ο χιλ. Ρόδου – Λίνδου, στην παράκαμψη, με κατεύθυνση δεξιά προς τον Άγιο Κυπριανό. Με συνολική έκταση 250 στρέμματα, εκεί έχουν έδρα ορισμένες από πιο επώνυμες τοπικές βιοτεχνίες της Ρόδου. Υπάρχουν επίσης κατοικίες και άλλες δραστηριότητες. Για λόγους που δεν μπορούν να σημειωθούν στο άρθρο αυτό δεν παραθέτω αεροφωτογραφία.
Αυτό το σημείο της περιοχής Τσαΐρι μοιάζει με παγίδα. Ο μοναδικός δρόμος σε ορισμένα σημεία είναι τόσο στενός, ώστε να χωράει μόνο δύο επιβατικά αυτοκίνητα. Εάν σε αυτόν κινείται κάποιο μεγάλο όχημα, τότε δυσχεραίνει πολύ η κατάσταση για τους οδηγούς. Δεξιά κι αριστερά του δρόμου υπάρχει συρμάτινος φράχτης και κλείνει την πρόσβαση στα οικόπεδα και τις κατοικίες. Το τέλος της διαδρομής καταλήγει σε οικόπεδα ιδιωτών.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αρκετά από τα οικόπεδα της περιοχής είναι αφρόντιστα και γεμάτα ξερόχορτα.

Τι θα συμβεί στις δύο περιοχές σε περίπτωση πυρκαγιάς, με τον καπνό να σκεπάζει ξηρά και θάλασσα (στην περίπτωση των Στεγνών), τα εναέρια πυροσβεστικά μέσα να μην μπορούν να κάνουν ρίψεις νερού, διότι από κάτω θα βρίσκονται άνθρωποι, και τα επίγεια πυροσβεστικά μέσα να μην μπορούν να πλησιάσουν, διότι ο δρόμος θα είναι φρακαρισμένος από όλους εκείνους που μέσα στον πανικό τους θα τρέξουν στα οχήματά τους;
Τα συγκεκριμένα δύο σημεία του νησιού μας χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να προλάβουμε τους αυριανούς κινδύνους. Απαιτούν σοβαρό σχεδιασμό δημιουργίας δρόμων εξόδου, ώστε οι άνθρωποι να προστατευτούν, τα εμπορεύματα να διακινούνται εύκολα, αλλά και το πράσινο της περιοχής να σωθεί από μια άμεση και κυρίως ανεμπόδιστη παρέμβαση των πυροσβεστικών δυνάμεων.
Σε ό,τι αφορά την περίπτωση των Στεγνών, γνωρίζω ότι το συμβούλιο της Δημοτικής Ενότητας Αρχαγγέλου σχεδιάζει ένα τέτοιο δρόμο. Ως επιχειρηματίας που δραστηριοποιούμαι στην περιοχή, είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι ο νέος αυτός δρόμος, όπως χαράσσεται, διατηρεί την κίνηση των οχημάτων και των πεζών γύρω από την επίμαχη έκταση, σε μια κυκλική πορεία που οδηγεί ξανά πίσω στον ίδιο σημείο της σημερινής εισόδου. Βέβαια, κάθε νέος δρόμος είναι χρήσιμος, όμως στην προκειμένη περίπτωση η προβλεπόμενη χάραξη δεν θα βοηθήσει. Σε περίπτωση πυρκαγιάς, η λογική υπαγορεύει οι άνθρωποι και τα οχήματα να οδηγηθούν προς το χωριό ή σε οδό με κατεύθυνση προς το Χαράκι, κι όχι να παραμείνουν γύρω από την εστία της φωτιάς.
Με τις πυρκαγιές να αποτελούν πια αναπόφευκτο πρόβλημα, χωρίς χρονοτριβή οφείλουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι να ανοίξουμε το θέμα αμέσως.
Να παράσχουμε κάθε βοήθεια τόσο προς τη Δημοτική Ενότητα Αρχαγγέλου, όσο και προς την Δημοτική Ενότητα Κοσκινού, ώστε να γίνει η χάραξη και η διάνοιξη δρόμων, πραγματικής εξόδου από τις δύο περιοχές. Για τη χάραξη και διάνοιξή τους θα απαιτηθούν αδειοδοτήσεις από τη Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, τη Διεύθυνση Δασών Δωδεκανήσου και μια ολόκληρη σειρά άλλων υπηρεσιών. Σίγουρα θα χρειαστεί να ληφθούν γενναίες αποφάσεις που αντιτίθενται σε εκείνους που έχουν περιφράξει δημόσια ακίνητα ή που θα πρέπει να εκχωρήσουν δρόμο μέσα από τα ιδιόκτητά τους οικόπεδα. Όμως είναι κάτι που πρέπει να γίνει και να γίνει άμεσα, προς αποφυγή δυσμενών καταστάσεων.



ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ