ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

Κωνσταντίνος Χρυσοχοϊδης: «Tο Νότιο Αιγαίο μπορεί να πρωταγωνιστήσει και στη νέα εποχή του Τουρισμού»

«H φετινή ήταν η πιο δύσκολη τουριστική σεζόν των τελευταίων τριάντα ετών». Αυτό τονίζει σε αποκλειστική συνέντευξή του στο ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος τουριστικής ανάπτυξης, υδατοδρομίων, κρουαζιέρας, ακτοπλοΐας και αερομεταφορών Κωνσταντίνος Χρυσοχοϊδης. Επίσης μιλάει για τις προσπάθειες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στο επίπεδο του Τουρισμού λέγοντας ότι το Νότιο Αιγαίο μπορεί να πρωταγωνιστήσει και στη νέα εποχή του Τουρισμού.  

 

-Κύριε Χρυσοχοΐδη, η φετινή ήταν η πιο δύσκολη τουριστική σεζόν των τελευταίων τριάντα ετών. Το Νότιο Αιγαίο και τα νησιά μας πέτυχαν να κάνουν Τουρισμό εν μέσω της παγκόσμιας κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού με ικανοποιητικά αποτελέσματα. Πώς το καταφέρατε αυτό;

 Με έναν τρόπο. Αυτόν που ακούτε πολύ συχνά από αυτή την περιφερειακή αρχή. Με πολλή δουλειά, με προσήλωση στον στόχο και με σχέδιο. Η προσπάθεια για να έχουμε τουρισμό εν μέσω πανδημίας, δεν ξεκίνησε τον Ιούλιο ούτε τον Ιούνιο ούτε καν τον Μάιο. Ξεκίνησε από τον Μάρτιο. Ενισχύσαμε τις δομές υγείας των νησιών μας με κρίσιμο εξοπλισμό για την αντιμετώπιση και περιορισμό της διασποράς. Μηχανήματα PCR για μοριακούς ελέγχους εντός μιας ώρας για όλα τα Νοσοκομεία της Περιφέρειας, θάλαμοι απομόνωσης και υποδοχής ασθενών για τα Νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας στα περισσότερα νησιά, δωρεά δύο υπερσύγχρονων κλωβών για ασφαλείς διακομιδές και εξοπλισμού στο καθοριστικής σημασίας για τα νησιά μας ΕΚΑΒ, σύγχρονοι αναπνευστήρες και μέσα ατομικής προστασίας είναι μέρος μόνο όσων εξασφάλισε η Περιφέρεια εν μέσω ενός εμπορικού πολέμου, που διεξαγόταν παγκοσμίως στην πρώτη φάση της πανδημίας λόγω εκτόξευσης της ζήτησης. Η ενίσχυση των δομών μαζί με την τήρηση των μέτρων συλλογικά από τους νησιώτες κατέταξαν την Περιφέρεια μας μεταξύ των ασφαλέστερων προορισμών στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Χτίζοντας πάνω σε αυτό, προχωρήσαμε, όταν ακόμα δεν ξέραμε αν, πότε και για ποιες χώρες θα ανοίξουμε, στην εκπαίδευση 30.000 επαγγελματιών του Τουρισμού πάνω στα Υγειονομικά Πρωτόκολλα. Μια πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη, που ακολούθησαν μία μία  οι περιφέρειες της χώρας, και υλοποίησε δωρεάν για όλους το ΚΕΚ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου «Γεώργιος Γεννηματάς». Για πρώτη φορά, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ψηφιακή καμπάνια για την τόνωση της ζήτησης, με τη χρήση των πιο σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων μάρκετινγκ και με ένα κυρίαρχο χαρακτηριστικό: την διαρκή προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες πολιτικές αποφάσεις κάθε χώρας αλλά και στις μεταβαλλόμενες τάσεις μεταξύ των δυνητικών ταξιδιωτών και στον προγραμματισμό της τελευταίας στιγμής, που στιγμάτισε τη φετινή τουριστική περίοδο.

Το σχέδιο είχε ακόμα ξενοδοχεία καραντίνας, μια πρόταση του Γιώργου Χατζημάρκου, που υιοθετήθηκε από το Υπουργείο Τουρισμού για όλη τη χώρα, είχε ελέγχους για την τήρηση των μέτρων και είχε και πολλά τεστ για covid-19 στις πύλες εισόδου. Τέλος, το σχέδιο είχε και την Πρωτοβουλία του Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό, ώστε ο προορισμός να εκπροσωπείται διεθνώς με μια φωνή.

– Είστε ικανοποιημένος από την κοινή αυτή προσπάθεια που η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ξεκίνησε πρώτη σε σχέση με άλλες περιοχές και τουριστικούς προορισμούς για τον φετινό τουρισμό;

Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από αυτή την συνένωση των δυνάμεων, των κοινωνικών, παραγωγικών και επιστημονικών φορέων σε μια κοινή εκπροσώπηση, με μια ενιαία φωνή, καθώς πέτυχε όλους τους στόχους που έθεσε. Στον Τουρισμό, ως κρίση δεν νοείται μόνο αυτό που πραγματικά έχει συμβεί, αλλά αυτό που ο κόσμος πιστεύει ότι έχει συμβεί. Η πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό ήταν μια στρατηγική επιλογή που αποδείχθηκε σωτήρια με βάση τα δεδομένα της πανδημίας, γιατί κατάφερε να θωρακίσει τον προορισμό από fake news, να διαφυλάξει τη φήμη του και να προβάλλει θετικές ειδήσεις από τα νησιά. Αυτή η πρωτοβουλία, λειτούργησε ως ένας Οργανισμός Διαχείρισης Προορισμού, ως DMO, και ως τέτοιος πρέπει να παραμείνει, ανεξαρτήτως της πανδημίας και όποιας εξέλιξης σε σχέση με αυτή. Η χρονιά του 2020 με τις πρωτοφανείς δυσκολίες της άφησε σπουδαία παρακαταθήκη και χρήσιμα μαθήματα, χάρη στα οποία το Νότιο Αιγαίο μπορεί να πρωταγωνιστήσει και στη νέα εποχή του Τουρισμού.

-Με βάση αυτή την παρακαταθήκη, πώς θα είναι η επόμενη σεζόν;

 Έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς ξεκίνησε η τουριστική περίοδος του 2020 και πώς έκλεισε. Ξεκίνησε χωρίς εγχειρίδιο οδηγιών για το πώς γίνεται Τουρισμός εν μέσω πανδημία, αφού σε κανένα σημείο του πλανήτη δεν υπήρχε αντίστοιχο προηγούμενο. Και έκλεισε με ένα νέο κεφάλαιο υπό τον τίτλο «Καλές Πρακτικές στον Τουρισμό της νέας εποχής», που γράφτηκε από τα νησιά του Νότιου Αιγαίου. Τώρα, υπάρχει εγχειρίδιο με οδηγίες και το έχει συντάξει το Νότιο Αιγαίο. Δεν πλέουμε σε αχαρτογράφητα νερά, αλλά βαδίζουμε στον ασφαλή δρόμο που μόνοι μας δημιουργήσαμε και μας οδήγησε σε πλεονεκτική θέση έναντι του ευρωπαϊκού και όχι μόνο ανταγωνισμού. Στον ίδιο δρόμο της ενδυνάμωσης των δομών υγείας και της πιστής εφαρμογής των μέτρων προστασίας, συνεχίζουμε να αφουγκραζόμαστε την παγκόσμια τάση και ανάγκη και Υγεία και Ασφάλεια και παράλληλα μετεξελίσσουμε τις παρεμβάσεις μας στην Υγεία με διορατικότητα και με ματιές από το μέλλον: το κλειδί για την επόμενη σεζόν και στα ταξίδια είναι τα τεστ ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου (rapid tests). Η Περιφέρεια ήδη έχει προχωρήσει στην προμήθεια μεγάλου αριθμού τεστ με σκοπό να ελεγχθούν κατά απόλυτη προτεραιότητα όλοι οι κάτοικοι των μικρών νησιών,  των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες παραδόσεις για τον έλεγχο όλων των μόνιμων κατοίκων σε Καστελλόριζο και Αστυπάλαια. Αντίστοιχα, η ενιαία εκπροσώπηση του προορισμού και η ευελιξία στην στρατηγική και την επικοινωνία δεν αφορούν μόνο το 2020 και την επόμενη σεζόν. Αφορούν τον οδικό χάρτη όλης της επόμενης δεκαετίας του Τουρισμού.

Οι καλές πρακτικές στον Τουρισμό την πρωτοφανή τουριστική περίοδο του 2020 φέρουν την υπογραφή του Νότιου Αιγαίου και την επικεφαλίδα «Υγεία και Ασφάλεια – Ενιαίος συντονισμός του τουριστικού προϊόντος – Ευελιξία στην στρατηγική και την επικοινωνία».

 

-Ποιο θα είναι το σχέδιο της Περιφέρειας για το 2021; Ετοιμάζεστε από τώρα;

Ο χρόνος του lock down είναι χρόνος δουλειάς για την Περιφέρεια σε όλους τους τομείς, και σε αυτόν της Τουριστικής ανάπτυξης. Δεν αφήνουμε τον χρόνο να περνά ανεκμετάλλευτος. Βρισκόμαστε ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με σημαντικούς παίκτες, που δραστηριοποιούνται στις κύριες τουριστικές γεωγραφικές αγορές των νησιών μας.

H επιλογή τους βασίζεται σε συνδυασμό ειδικών κριτηρίων, που ενδεικτικά σχετίζονται με το μέγεθος τους στην κάθε γεωγραφική αγορά, τη δυναμική τους, αλλά και την μέχρι τώρα συνδρομή τους στις αφίξεις στα νησιά μας, ειδικά κατά τη διάρκεια του πολύ δύσκολου καλοκαιριού του 2020.

Ιδιαίτερη έμφαση θα εξακολουθήσει να δίνεται στην on line διαφήμιση και επικοινωνία, με τα πιο σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, στα κανάλια των social media και γενικότερα στα νέα μέσα μαζικής επικοινωνίας, καθώς αυτά μας επιτρέπουν την ευελιξία και τη διαρκή προσαρμογή, η οποία κρίνεται απαραίτητη, για να αντιμετωπισθεί η αβεβαιότητα που υπάρχει σε ολόκληρη την υφήλιο, σχετικά με τα ταξίδια και η τάση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής.

Γνωρίζουμε επίσης ότι θα υπάρξει σαφής διαχωρισμός των δράσεων ανά γεωγραφική αγορά.

Αυτό που δεν ξέρουμε ακόμα είναι ποιες θα είναι οι αγορές από όπου θα αντλήσουμε ταξιδιώτες και πώς θα έχουν διαμορφωθεί οι τάσεις, όταν ανοίξουμε. Αλλά και αυτό το αντιμετωπίζουμε με ένα σύστημα πληροφόρησης, που αναπτύσσουμε μέσω εξιδεικευμένων συνεργατών, ώστε να έχουμε έγκαιρη πρόσβαση στις τάσεις και στη ζήτηση των κύριων γεωγραφικών αγορών. Εμείς δεν διεκδικούμε την παντογνωσία. Δίνουμε χώρο και εμπιστοσύνη στους εξειδικευμένους επιστήμονες και τεχνοκράτες, με στόχο το όφελος της ευρύτερης οικονομίας των νησιών.  Τέλος, θα ήθελα να σταθώ στις φωνές που ακούστηκαν το τελευταίο διάστημα ότι δήθεν το άνοιγμα του τουρισμού ευθύνεται για το δεύτερο κύμα της πανδημίας. Στα νησιά του Νότιου Αιγαίου ανοίξαμε 15 αεροδρόμια, 5 εκ των οποίων διεθνή, και 118 λιμάνια, με χιλιάδες διεθνείς πτήσεις, με εκατομμύρια ταξιδιώτες. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Με υποδειγματική εφαρμογή των πρωτοκόλλων στον Τουρισμό, τα νησιά, με τους εκατομμύρια επισκέπτες, δεν είχαν ανάλογη αύξηση των θετικών κρουσμάτων, δεν επιβάρυναν, το καλοκαίρι, το Εθνικό Σύστημα Υγείας, δεν προκάλεσαν παράπονα ή άσχημες εμπειρίες. Τα νησιά του Νότιου Αιγαίου δεν κοκκίνισαν τη χώρα, για τον απλούστατο αλλά όχι αυτονόητο λόγο, ότι άνοιξαν με σχέδιο και λειτούργησαν υποδειγματικά. Το Νότιο Αιγαίο άνοιξε τις πύλες του και υποδέχθηκε τον κόσμο, αλλά το δεύτερο κύμα της πανδημίας δεν πέρασε στην Ελλάδα μέσα από τις πύλες του Νότιου Αιγαίου.

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ