ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ ΣΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ «Φόβος, Ανασφάλεια και καμία εμπιστοσύνη στο Κράτος»

 

Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση ασκεί σε συνέντευξη που έδωσε στο ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ο τομεάρχης Ναυτιλίας και βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός. Μιλάει για την αδυναμία της διαχείρισης της κρίσης που έχει ξεσπάσει λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, για τα μέτρα ενίσχυσης που εξαγγέλλονται συνεχώς, για την αιφνιδιαστική τροπολογία και με αφορμή τον Covid-19, του Υπουργείου Ναυτιλίας που θεσμοθέτησε εκπτώσεις στην ασφάλεια των πλοίων καθώς και για σκανδαλώδεις αναθέσεις άγονων γραμμών με 2,3εκ€ για ταχύπλοα πλοία, μέσα στο χειμώνα, που δεν υπήρξαν ποτέ άλλοτε και για το περιβόητο Μεταφορικό Ισοδύναμο, για το οποίο, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας –όπως λέει- αδιαφορεί και δεν λειτουργεί όπως όταν θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

 

 

 

-Κύριε Σαντορινιέ, πώς σχολιάζετε τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση διαχειρίζεται την κρίση με την πανδημία του κορονοϊού;

 

Φόβος, Ανασφάλεια και καμία εμπιστοσύνη στο Κράτος. Αυτά αισθάνονται οι Έλληνες πολίτες, όπως αποδεικνύεται και από τις πρόσφατες μετρήσεις κοινής γνώμης, βλέποντας τους υψηλούς αριθμούς των θανάτων και των διασωληνωμένων συμπολιτών  μας, να παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Η Κυβέρνηση, ενώ είχε προειδοποιηθεί από τους Επιστήμονες, δεν μερίμνησε για μαζικά τεστ στον πληθυσμό, δεν προχώρησε στη δωρεάν συνταγογράφησή τους, δεν απέτρεψε το συνωστισμό στα ΜΜΜ, δεν μερίμνησε ώστε ο Τουρισμός να ανοίξει με ασφάλεια, για τους επισκέπτες, τους ντόπιους, τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους του κλάδου, δεν άκουσε τις κραυγές αγωνίας της εκπαιδευτικής κοινότητας και των γονιών και άνοιξε τα σχολεία με υπεράριθμους μαθητές ανά τάξη, για πρώτη φορά φέτος.

Και το κυριότερο: η ολιγωρία της Κυβέρνησης για την ενίσχυση του ΕΣΥ είναι μια από τις βασικές αιτίες που αυτή τη στιγμή η χώρα μας αδυνατεί να ανταπεξέλθει στα αυξημένα κρούσματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα απογραφής προσωπικού στο ΕΣΥ, το Σεπτέμβριο του 2020 υπηρετούσαν 6.000 λιγότεροι υγειονομικοί απ’ ότι τον Σεπτέμβριο του 2019. Γιατί άργησε να επιτάξει τις ιδιωτικές ΜΕΘ; Γιατί δεν προσέλαβε εγκαίρως ειδικευμένους γιατρούς και προσωπικό; Γιατί ανέχεται την παύση διενέργειες τεστ από τα ιδιωτικά κέντρα;

Η ασυνεννοησία μεταξύ των Υπουργείων, η απουσία του Υπουργού Υγείας, η καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων και η προσήλωση στην επικοινωνιακή διαχείριση της κατάστασης, μόνο και μόνο για να μην παρουσιάσει φθορά η Κυβέρνηση, είναι ανήκουστα και προκαλούν ντροπή και μένος.

Η Αντιπολίτευση έχει καταθέσει υπεύθυνες και ρεαλιστικές προτάσεις και έχει φερθεί με αίσθημα ευθύνης και σοβαρότητα. Η Κυβέρνηση, δυστυχώς για όλους μας, έχει περάσει κάτω από τον πήχη και ο Πρωθυπουργός έχει αποδειχθεί, κατώτερος των περιστάσεων.

 

-Όσον αφορά τα μέτρα ενίσχυσης που εξαγγέλλονται συνεχώς, είναι αρκετά για την κοινωνία, τους ανέργους, τους συνταξιούχους και φυσικά για τους επαγγελματίες;

 

Έχοντας κάνει πολλές συζητήσεις με φορείς τις περιοχής μας, αποδεικνύεται καθημερινά ότι το δήθεν δίχτυ προστασίας της Κυβέρνησης, ήταν μια επικοινωνιακή και μόνο φούσκα. Ο δανεισμός μέσω Τραπεζών από το ΤΕΠΙΧ ΙΙ δεν έφτασε ποτέ στις επιχειρήσεις που πραγματικά είχαν ανάγκη, ενώ η επιστρεπτέα προκαταβολή δεν μπόρεσε να καλύψει τις ανάγκες των επιχειρήσεων ειδικά των μικρομεσαίων. Σχεδόν το 50% των εποχικά εργαζόμενων έχουν μείνει εκτός του επιδόματος ανεργίας ή του επιδόματος αναστολής εργασίας. Όλος ο πρωτογενής τομέας βουλιάζει στην αβεβαιότητα και το μόνο που λαμβάνει είναι κενές υποσχέσεις για επιδοτήσεις.

Ενώ η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα στην ΕΕ, που αν και είχε μόλις βγει από Μνημόνια, είχε ταμειακά διαθέσιμα 37δις€- αποκτημένα από τις θυσίες του ελληνικού λαού και τις προσπάθειες της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ- και θα μπορούσε να έχει δώσει ανάσα ζωής στην μικρομεσαία οικονομία, η ΝΔ άφησε τους επιχειρηματίες και τους εργαζομένους στο έλεός τους. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε καμία εικόνα αν αυτά τα ταμειακά διαθέσιμα χρησιμοποιήθηκαν, και που και καμία εξήγηση γιατί δεν δόθηκαν εμπροσθοβαρώς- όπως ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ πρότεινε- για την οικονομία.

Έχουμε όμως εικόνα ότι μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού φτωχοποιούνται (εργαζόμενοι στον τουρισμού, καλλιτέχνες, αγρότες, κα), πως επίκεινται τεκτονικές αλλαγές στην αγορά, με την εξαγορά, για ένα κομμάτι ψωμί, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από μεγάλα ξένα κεφάλαια, ότι έρχονται μαζικά λουκέτα, ότι το Δημόσιο συρρικνώνεται συνεχώς, ότι μεγάλες εταιρείες ζουν εις βάρος του Έλληνα φορολογούμενου, ότι η ανεργία απογειώνεται, ότι οι απευθείας αναθέσεις σε κανάλια και κολλητούς είναι καθημερινότητα στα Υπουργεία, ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι με την πλάτη στον τοίχο. Έχουμε εικόνα μιας διάλυσης του κοινωνικού και οικονομικού ιστού, την ώρα που προσπαθεί η Κυβέρνηση να μας πείσει ότι τα μέτρα που ανακοινώνει μπορούν να βάλουν ένα φρένο στο υφεσιακό σπιράλ. Δεν μπορούν, γιατί η αλήθεια είναι πως η ΝΔ δεν ενδιαφέρεται να στηρίξει τη μικρομεσαία οικονομία και τους εργαζόμενους. Επιδιώκει την αλλαγή του σκηνικού για να ευνοήσει τα «δικά της παιδιά» και να κάνει deals πάνω στα αποκαΐδια.

 

-Τελικά τα lockdown βοηθούν στην οικονομία και στην κοινωνία με τις συνθήκες που ζούμε;

 

Η σύσταση των επιστημόνων είναι ότι τα lockdown είναι τα απαραίτητα μέσα προστασίας των πληθυσμών από τη διασπορά του συγκεκριμένου ιού. Η κατάσταση της πανδημίας είναι αρκετά σοβαρή, παγκοσμίως, και δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την αναγκαιότητα για κοινωνική αποστασιοποίηση και παύση των δραστηριοτήτων που προκαλούν συνωστισμό. Η υγεία των πολιτών οφείλει να είναι η πρώτη προτεραιότητα, πάνω από κάθε τι άλλο.

Εξετάζοντας τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, είναι δεδομένο ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια εκτεταμένη κρίση, που δεν επηρεάζει μόνο την Ευρώπη. Έτσι η δεύτερη προτεραιότητα, την ώρα που επιβάλλονται τα lockdown για την ασφάλεια των πολιτών, έπρεπε να είναι η ενίσχυση των οικονομικών κλάδων και των εργαζομένων, και προς αυτή την κατεύθυνση βλέπουμε ότι κινήθηκαν πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Αντίθετα η χώρα μας έγινε και πάλι ουραγός, τελευταία στις δαπάνες για τη δημόσια υγεία, τελευταία στη εκμετάλλευση των ευρωπαϊκών πόρων, τελευταία στην στήριξη της αγοράς.

Η ανοσία της αγέλης δεν ταιριάζει στην κοινωνική, επιστημονική και πολιτική κουλτούρα της χώρας μας. Η προστασία της ανθρώπινης ζωής είναι βασική αρχή ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους. Η πανδημία απαιτεί υπευθυνότητα και επιτάσσει την ανάγκη για ενίσχυση του Δημοσίου και των μικρομεσαίων τάξεων. Η ΝΔ, λόγω εμμονών και λογικής «να βολέψουμε τους κολλητούς μας», απέτυχε και στα δυο. Για την κατάσταση της χώρας δεν φταίνε επομένως τα lockdown, αλλά η ίδια η Κυβέρνηση.

 

– Μιλήσατε για αιφνιδιαστική τροπολογία και με αφορμή τον Covid-19, του Υπουργείου Ναυτιλίας που θεσμοθέτησε εκπτώσεις στην ασφάλεια των πλοίων καθώς και για σκανδαλώδεις αναθέσεις άγονων γραμμών με 2,3εκ€ για ταχύπλοα πλοία, μέσα στο χειμώνα, που δεν υπήρξαν ποτέ άλλοτε. Μιλήστε μας γι αυτά.

 

Όλο αυτό το διάστημα η Κυβέρνηση, εκμεταλλευόμενη την πανδημία, φέρνει προς ψήφιση πολύ σημαντικά νομοσχέδια και τροπολογίες που βλάπτουν ανεπανόρθωτα τις Δημόσιες Υπηρεσίες, τα εργασιακά δικαιώματα, την ασφάλεια στις μεταφορές, περιστέλλουν δημοκρατικά δικαιώματα και προκαλούν το κοινό αίσθημα.

Πάνω σε αυτό λοιπόν το «μοτίβο» διακυβέρνησης το Υπουργείο Ναυτιλίας, με αιφνιδιαστική τροπολογία της τελευταίας στιγμής, μέσα σε άσχετο νομοσχέδιο, ουσιαστικά νομοθετεί την παράταση των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας, που εκδίδονται από την Επιθεώρηση Πλοίων, αρχικά για 4μήνες, και στη συνέχεια επ’ αόριστον, ενώ παράλληλα προβλέπει ότι όσα πλοία έχουν υποστεί βλάβη, η αποκατάστασή τους θα πιστοποιείται από ίδια τη διαχειρίστρια εταιρεία, και όχι από την αρμόδια Αρχή. Επιπλέον, ο Υπουργός Ναυτιλίας, με σχετική απόφαση, ενέκρινε σκανδαλώδεις αναθέσεις άγονων γραμμών για ταχύπλοα πλοία, μέσα στο χειμώνα, με κόστος 2,3εκ ευρώ και για δρομολόγια που ποτέ άλλοτε δεν αποτελούσαν κομμάτι του χειμερινού ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας.

Εν μέσω lockdown και περιορισμένης λειτουργίας της Βουλής, το Υπουργείο Ναυτιλίας, από τη μια βάζει σε κίνδυνο την ναυσιπλοΐα, την ακτοπλοΐα και τους επιβάτες, και από την άλλη κάνει χάρες σε κολλητούς και φίλους. Ο ΣΥΡΙΖΑ και εγώ προσωπικά σαν υπεύθυνος του Τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ απαιτήσαμε την άμεση απόσυρση των παραπάνω προκλητικών ρυθμίσεων. Η Κυβέρνηση όμως τραβά πρόσω ολοταχώς στην αποδόμηση κάθε έννοιας ασφάλειας και διαφάνειας.

 

 

-Τι γίνεται τελικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο; Οι νησιώτες κάτοικοι και επιχειρηματίες παραπονιούνται ότι δεν λειτουργεί και δεν λαμβάνουν χρήματα πίσω πάνω από ενάμιση χρόνο!

 

Η Κυβέρνηση της ΝΔ, όπως με την ψήφο της καταψήφισε το Νόμο για την υλοποίηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, έτσι και τώρα προκαλεί συνεχώς προβλήματα στην εφαρμογή του. Η εμμονή της ενάντια στα έργα της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος σχεδίασε, εξασφάλισε χρηματοδοτήσεις και έκανε πράξη το μόνο μόνιμο μέτρο αναγνώρισης της Νησιωτικότητας, την οδηγεί σε καθυστερήσεις και πάγωμα του ΜΙ. Ειδικά σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις και ο πρωτογενής τομέας των νησιών, έχουν ανάγκη την όποια ρευστότητα, για να επιβιώσουν και να κρατήσουν τις θέσεις εργασίας, όταν η τουριστική κίνηση χρειαζόταν κίνητρα και τα νοικοκυριά, ιδίως των νησιών, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας, το Υπουργείο Ναυτιλίας καθυστερεί συστηματικά τις πληρωμές του ΜΙ, ενώ κατήργησε το σκέλος της επιδότησης των καυσίμων, χωρίς να το αντικαταστήσει με κάποια άλλη ενέργεια.

Δεν ξέρουμε αν η όλη αυτή τακτική είναι εκδικητική και οδηγεί στον παροπλισμού του μέτρου ή αν είναι ανικανότητα από μια Κυβέρνηση των «αρίστων». Ένα είναι το σίγουρο: τόσο εμείς, θα παλεύουμε καθημερινά για την επίσπευση των διαδικασιών και για την ενεργοποίηση του ΜΙ, όσο και οι ίδιοι οι νησιώτες θα απαιτούν την εφαρμογή ενός μέτρου που στηρίζει στην πράξη της ανάγκες τους. Το δικαίωμα των νησιωτών στην ανάπτυξη και στην αναγνώριση ίσων δικαιωμάτων- αυτό δηλαδή που είναι ο πυρήνας της λογικής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου- δεν πρέπει να ανασταλεί από μια Κυβέρνηση, που δεν έχει κάνει τίποτα άλλο για τα νησιά, παρά να τα αγνοεί και να τα υποτιμά.





ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ