AUTO MOTO

Οδηγούμε τα ανανεωμένα ηλεκτρικά smart EQ

Ταξιδέψαμε μέχρι την Ισπανία για να οδηγήσουμε -κυρίως εντός πόλης- τα νέα “αθόρυβα” smart EQ στις εκδόσεις fortwo coupe, fortwo cabrio και fourour.

Το ηλεκτρικό smart παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2007. Η γερμανική φίρμα λάνσαρε το διθέσιο αυτοκίνητο με ηλεκτρική “καρδιά”, χαρακτηρίζοντάς το ως το ιδανικό “πράσινο” μοντέλο για το αστικό περιβάλλον. 13 χρόνια αργότερα, η νέα γενιά του λιλιπούτειου και αγαπητού αυτοκινήτου έρχεται με νέα εμφάνιση, νέες τεχνολογίες και ισχυρότερη μπαταρία και κληθήκαμε για να δούμε να μπορεί να φτάσει ακόμα πιο μακριά και να τρυπώνει στα πιο στενά μέρη της πόλης.

Το smart EQ facelift ξεχωρίζει από την εντυπωσιακή κυψελοειδή μάσκα και για πρώτη φορά διαθέτει full LED φώτα. Εκτός από το εμπρός μέρος, αλλαγές υπάρχουν και στο πίσω τμήμα. Εκεί συναντάμε τα νέα φωτιστικά σώματα με μοναδικά γραφικά, τα οποία ταιριάζουν στον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Στον βασικό εξοπλισμό είναι οι ζάντες 15 ιντσών, ενώ υπάρχουν και οι 16 ιντσών τροχοί για τις εκδόσεις pulse και prime. Παράλληλα, υπάρχουν τρόποι εξατομίκευσης, χάρη στα νέα χρώματα τόσο για το αμάξωμα (5) όσο και το tridion (3). Η εικόνα της καμπίνας δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς δεν διαφέρει από τις εκδόσεις με τον θερμικό κινητήρα. Λιτές γραμμές και με δύο επιλογές για το υλικό που θα “ντυθεί” το ταμπλό που είναι είτε το καλής ποιότητας πλαστικό είτε η ξύλινη επένδυση. Η μόνη αλλαγή εντοπίζεται στα όργανα που βρίσκονται στην κορυφή της αριστερής πλευράς του ταμπλό, τα οποία απεικονίζουν τόσο το επίπεδο της μπαταρίας όσο και το ποσοστό φορτίου που προσφέρεται ή που δέχεται ο ηλεκτροκινητήρας. Η αυτονομία του αυτοκινήτου εμφανίζεται πάντα στην οθόνη πολλαπλών λειτουργιών πίσω από το τιμόνι, που είναι άλλωστε και η σημαντικότερη τιμή για τον οδηγό. Φυσικά, οι διαστάσεις δεν έχουν αλλάξει (2,69 μέτρα μήκος), καθώς και οι χώροι στο εσωτερικό.

Αναφορικά με τη “ψυχή” του νέου smart EQ, το ηλεκτρικό μοντέλο εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 82 ίππων και 160 Nm ροπής. Η δύναμη μεταφέρεται στους τροχούς σχεδόν ακαριαία και για την ακρίβεια μόλις από τις 150 rpm. Η μπαταρία των 17.6 kWh έχει τη δυνατότητα να κινήσει το fortwo coupe για 135 χιλιόμετρα με μία φόρτιση, σύμφωνα με τα πρότυπα δοκιμών WLTP ή 159 χιλιόμετρα σε NEDC (157 km για την “ανοιχτή” έκδοση και 153 για το 4θέσιο smart EQ. Η διαδικασία 0-60 km/h ολοκληρώνεται σε 4,8 sec, 4,9 sec και 5,2 sec για τα fortwo coupe, fortwo cabrio και forfour αντίστοιχα, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 130 km/h, προφανώς για να προστατευτεί η αυτονομία. Ο “ανεφοδιασμός” μπορεί να γίνει μέσω οικιακής πρίζας και θα χρειαστεί περίπου 6 ώρες για να φτάσει το 100% της μπαταρίας, ενώ με wallbox ο χρόνος αυτός μειώνεται στις 3,5 ώρες. Τέλος, υπάρχει και η ταχυφόρτιση 22 kW, η οποία γεμίζει το “ρεζερβουάρ” του ηλεκτρικού smart μέχρι το 80% σε 40 λεπτά.

Πίσω από το τιμόνι
Η οδηγική μας εμπειρία ξεκίνησε από το αεροδρόμιο της Βαλένθια. Στην παραλαβή του αυτοκινήτου και μέχρι να “γυρίσουμε” το κλειδί στη… μίζα όλα μας φαινόντουσαν γνώριμα. Η “σιωπή” του κάνει τη διαφορά. Η ενεργοποίηση όλων των συστημάτων υποδηλώνει ότι το αυτοκίνητο είναι έτοιμο να υπακούσει τις εντολές μας. Στο 100% η μπαταρία και με αυτονομία -σύμφωνα με το trip computer- 159 χιλιόμετρα ξεκινήσαμε την προκαθορισμένη μας διαδρομή στο πρόγραμμα ECO. Άφαντος ο θόρυβος του θερμικού κινητήρα και μόνο ο ήχος της κύλισης γίνεται αισθητός στην καμπίνα (στο cabrio λίγο περισσότερο). Τόσο η θέση του οδηγού όσο και του συνοδηγού είναι ψηλή, ενώ δεν χρειάζεται καμία εξοικίωση οδηγικά, μιας και δεν έχει καμία ιδιαιτερότητα, παρά τη διαφορετική του φιλοσοφία. Με την ενεργοποίηση του αυτόματου κλιματισμού (στάνταρ εξοπλισμός), η αυτονομία βουτάει κατά 15 χιλιόμετρα αυτομάτως, ωστόσο με συνετή οδήγηση, τα υπολοιπόμενα χιλιόμετρα που ανακοινώνει το αυτοκίνητο είναι σχεδόν εφικτά. Η ανάρτηση είναι ελάχιστα πιο σφιχτή σε σχέση με τα συμβατικά smart, αλλά κατά τη διάρκεια της διαδρομής μας δεν μας κούρασε καθόλου. Το “παιχνίδι” με την ακαριαία ροπή σε κάθε μας απότομο βύθισμα του πεντάλ δεν έλειπε, και ας θυσιάζαμε κάποια χιλιόμετρα από τη συνολική μας αυτονομία. Αναμφίβολα, τα smart EQ έχουν κατασκευαστεί για να κυκλοφορούν μέσα στην πόλη και να χρησιμοποιούνται καθημερινά, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο την ευκολία στη μετακίνηση. Προαιρετικά διατίθεται η οθόνη αφής στο κέντρο της κονσόλας, η οποία φέρει το σύστημα πλοήγησης της TomTom, το οποίο βρίσκεται πάντα ενημερωμένο. Εκτός από τον φημισμένο του σκελετό, το smart EQ έρχεται με στάνταρ το αυτόματο φρενάρισμα ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο την ασφάλεια τόσο των επιβατών όσο και των πεζών.

Tα νέα smart EQ θα βρίσκονται στην ελληνική αγορά την άνοιξη του 2020 με τις τιμές να ξεκινούν από τα 24.990 ευρώ για την fortwo coupe έκδοση. Το ηλεκτρικό smart forfour θα ξεκινάει από τα 25.675 ευρώ, ενώ το fortwo cabrio από τα 28.490 ευρώ. Κερασάκι στην τούρτα είναι πως η ισχύς της μπαταρίας είναι εξασφαλισμένη για 8 χρόνια ή 100.000 χλμ. χάρη στο πιστοποιητικό μπαταρίας που παρέχει η εταιρεία.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ