ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Ο Σάββας Καραντζιάς μιλάει για την διεθνή μουσική πορεία του

 

Ο Σάββας Καραντζιάς γεννήθηκε στη Ρόδο το 1981. Ξεκίνησε τις σπουδές του στην κλασική κιθάρα με καθηγήτρια την Παρασκευή Μαλαματή στο Ωδείο A. Κορέλλι το 1995 και απ’ τον Ιούνιο του 2014 είναι διπλωματούχος κλασικής κιθάρας με «Αριστα». Απ’ το 1991 έως το 1996 παρακολούθησε μαθήματα μονωδίας στο Ωδείο A. Κορέλλι στην τάξη του Νικόλαου Πετρίδη, συμμετέχοντας σε διάφορα μουσικά δρώμενα σε όλη την Ελλάδα. 

To 2012 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη σχολή Ανώτερων Θεωρητικών στο τμήμα Αρμονίας και Αντίστιξης στο Ωδείο A. Κορέλλι αποκτώντας τα πτυχία του με βαθμό «Άριστα Παμψηφεί». Παράλληλα, συνεχίζει τις σπουδές του στα γνωστικά αντικείμενα: Ενορχήστρωση και Σύνθεση με καθηγητή έναν από τους πιο σημαντικούς Έλληνες συνθέτες, τον κ. Νίκο Χαριζάνο. Εμφανίστηκε στη δισκογραφία ως συνθέτης το 2015, στο δίσκο «Echomonologues». 

Έχει συμμετάσχει ως σολίστ κιθάρας με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2011 και σε διάφορα μουσικά κονσέρτα και συναυλίες από το 1996 έως και σήμερα. Ως συνθέτης έχει συνεργαστεί με την Χρυσή Ολυμπιονίκη Χορωδία Ροζάρτε, τη Συμφωνική Ορχήστρα Αγ. Πετρούπολης, την Φιλαρμονική Ορχήστρα La Marquise, το Μουσικό Σύνολο Όπερας Νέων, το μουσικό σύνολο Ars Nova Ensemble, τον καλλιτεχνικό διευθυντή των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ Αναστάσιο Συμεωνίδη, τη Ρόζη Μαστροσάββα, τον Anton Kholodenko, την Olga Kim, τον Παναγιώτη Γώγο, τον Αναστάσιο Στέλλα, την Δανάη Κιουπούρογλου, τον Δημήτρη Καμαριανίδη κ.α. 

Επίσης, έχει πάρει μέρος στον παγκόσμιο διαγωνισμό σύνθεσης για κλασική κιθάρα «World Guitar Competition» το 2012 στο Novi Sad της Σερβίας, με το έργο Four errant icons, περνώντας στην τελική φάση του διαγωνισμού. Το 2016 συνέθεσε το μουσικοθεατρικό έργο με τίτλο «Ο κύκλος του 10», το οποίο παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και έχει συνεργαστεί με πολύ σημαντικούς σκηνοθέτες, ηθοποιούς και χoρογράφους. Το 2017 συνθέτει το Ορατόριο «Θεοφάνης ο Έλληνας», θεμελιωτή της ρωσικής αγιογραφίας, ένα έργο υπό την αιγίδα της βουλής των Ελλήνων, που παρουσιάστηκε στην Ρόδο, στον Ιερό ναό του Ευαγγελισμού. Τέλος, είναι διευθυντής και καθηγητής ανώτερων θεωρητικών και κλασικής κιθάρας στο Ωδείο Α. Κορέλλι Ρόδου από το 2008 έως και σήμερα. 

Σεμνός, δημιουργικός, καλλιεργημένος, αεικίνητος και ταπεινός, ο Σάββας Καρατζιάς, φωτίζει και φωτίζεται από σεβασμό και αγάπη στην Τέχνη του εκπροσωπώντας διεθνώς την Ελλάδα σε συναυλίες, που καταδεικνύουν πως ένας Έλληνας μπορεί να γίνει φάρος και θάλασσα Πολιτισμού. 

 

Η ΠΟΡΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΟΔΟ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ 

Το ορατόριο «Θεοφάνης ο Έλληνας» ξεκίνησε από την Ρόδο και ακολούθησε μια μεγάλη πορεία: στο Φανάρι, με πρόσκληση του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, στο Collège Notre Dame de France στο Παρίσι (Γαλλία) και στην Πινακοθήκη Τρετιακόφ της Μόσχας (Ρωσία) με την αρωγή εξαιρετικών καλλιτεχνικών συντελεστών και την σημαντική οικονομική συμβολή των χορηγών που στηρίζουν τον Ελληνικό Πολιτισμό και πρόσφατα στην Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο, υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και με τις ευλογίες της Α.Θ. Μακαριότητος του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεοδώρου Β. 

Στο αμφιθέατρο την Αλεξανδρινής Βιβλιοθήκης στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, η «Ακαδημαϊκή Χορωδία Νέων Αθηνών», απέδωσε με τον καλύτερο τρόπο το έργο του Σάββα Καρατζιά, μέσα από ήχους και κείμενα, τα έργα του μεγάλου Αγιογράφου.  

 

-Πρόσκληση λοιπόν από την Συνοδική Χορωδία της Μόσχας σε μία από της σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών στο κόσμο (Zaryadye Concert Hall). Πώς προέκυψε αυτή η πρόσκληση; 

  

Η πρόσκληση έγινε από τη Συνοδική Χορωδία της Μόσχας στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσίας με τίτλο «Η μουσική που γεννήθηκε από το φως» και με τη στήριξη του Ρωσικού Ιδρύματος 

Πολιτισμού και το Τμήμα Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου της Μόσχας. Όλα αυτά θα λάβουν μέρος στο Zaryadye Concert Hall, που αυτή τη στιγμή θεωρείται από τις πιο γνωστές και σύγχρονες αίθουσες συναυλιών και παραστάσεων κλασικής μουσικής στο κόσμο. Ένα πραγματικό στολίδι. Θα έχω λοιπόν την χαρά να ξανά 

συνεργαστώ, αλλά και να βρεθούμε πάλι, σε αυτόν τον υπέροχο χώρο με τους: Moscow Synodal Choir (chief conductorHonored artist of Russia Alexey Puzakov), Voce Anima orchestra (head – Alexey Medvedev), Youth Synodal chorus (head – Mikhail Kotelnikov), PianoPanayotis GogosDirector – Dmitry Mayakov. 

 

-Θα παρουσιάσετε ένα νέο έργο στη Μόσχα με τίτλο ‘Αντρέι Ρουμπλιώφ. Μίλήστε μας γι’ αυτό. 

 

Είναι ένα νέο έργο γραμμένο για ορχήστρα εγχόρδων, 

μικτή χορωδία, πιάνο, αφηγητή, και σόλο σοπράνο. Είναι μια φυσική εξέλιξη μέσα από τον Θεοφάνη τον Έλληνα,  η σχέση δασκάλου και μαθητή και η μεταλαμπάδευση της 

ρωσικής αγιογραφίας μέχρι και σήμερα. Ένας άλλος λόγος,  που χαίρομαι ιδιαίτερα είναι πως θα  μελοποιήσω πρωτότυπα κείμενα που έχει γράψει η αγαπημένη μου συγγραφέας και φίλη Μάρω Βαμβουνάκη αποκλειστικά για το έργο αυτό. Η γραφή της Μάρως  έχει μία απίστευτη ροή, κυλάει ασταματητα, σαν νερό στο ρυάκι… και αυτό ταιριάζει απόλυτα με την συνθετική μου προσέγγιση. Στον νέο αυτό έργο προσπαθώ να παντρέψω χρονικά 3 κόσμους: το παρόν της όψιμης βυζαντινής, τη μεταμεσαιωνική και σύγχρονη γραφή, ενώ ακουστικά και μόνο προσπαθώ να πετύχω μια γλαφυρή αναπαράσταση της ζωής του Αντρέι Ρουμπλιώφ. Άλλοτε κινούμαι μέσα στον κόσμο της τροπικότητας και στον αιολικό ρυθμό, άλλοτε στον κόσμο της ιστορικότητας και του σήμερα. Στην ουσία είναι 4 intermezza, που διαφωτίζουν τη ζωή του Αντρέι Ρουμπλιώφ μέσα από μια μινιμαλιστική προσέγγιση.  

 

-Πώς θα χαρακτηρίζατε την μουσική σας;  

 

Δεν ξέρω, ίσως μία προσευχή με ήχους θα έλεγα… και όταν λέω προσευχή, περισσότερο εννοώ  με την έννοια της ανάγκης του να εκφραστώ και να επικοινωνήσω έξω, με ό,τι συγκρούεται μέσα μου. Και όλο αυτό  αναπτύσσεται κυρίως μέσα από τις ιδέες του μινιμαλισμού. Πιάνω πολλές φορές τον εαυτό μου να κινείται πολυδιάστατα, αλλά για μένα είναι κυρίως μια πνευματική παρακαταθήκη.  

 

-Έχετε δημιουργήσει πολλές σχέσεις και κυρίως στο εξωτερικό. Πώς εξελίσσονται αυτές οι συνεργασίες; 

 

Όντως εχουν δημιουργηθεί  τα τελευταία χρόνια πολύ ωραίες συνεργασίες, οι οποίες και όλο εξελίσσονται, όπως στο Παρίσι, στη Μόσχα, στην Αμερική και άλλες. Η διαδρομή μου τα τελευταία χρόνια με έφερε κοντά σε όμορφους  ανθρώπους και σπουδαίους καλλιτέχνες, που αγάπησα και μέχρι και σήμερα αποτελούν κομμάτι της ζωής μου. Όλη λοιπόν αυτή η πορεία 

 είναι η ίδια η ζωή, δεν είναι απλά μια  επαγγελματική σχέση, είναι ένα εφόδιο για τη συνέχεια όποια και αν είναι αυτή. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι η σχέση που έχει δημιουργηθεί μεταξύ εμού και του συν-καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ ‘Ευρωπαική Πολυφωνία’ τον κ. Χρύσανθο Αντωνίου, όπου μαζί έχουμε δημιουτγήσει πραγματικά απίστευτα πρότζεκτ, και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, που γεννήθηκαν κυρίως μέσα από την ίδια αισθητική που έχουμε για την τέχνη. Ακόμα και με όλα τα παιδιά απο την Συνοδικής Χορωδίας της Μόσχας. Είναι  πραγματικά μια αμοιβαία καλλιτεχνική αγάπη. Άλλωστε είναι από τις αγαπημένες μου χορωδίες, καθώς είναι όλοι τους απίστευτοι. Το να αναθέτουν σε έναν Ελληνα συνθέτη να συνθέσει ένα καινούριο έργο σε μια τόσο σημαντική μέρα, όπως ‘Η ημέρα της νίκης’ στις 9 Μαΐου, αποτελεί ιδιαίτερη τιμή και αποδεικνύει την ιδιαίτερη σχέση που έχουμε αναπτύξει στα τελευταία χρόνια της συνεργασίας μας. 

 

-Τι γίνεται με το Φεστιβάλ «Ευρωπαϊκή Πολυφωνία» που αποτελεί μια Ελληνογαλλική συνεργασία. Ποια είναι τα επόμενα βήματα; 

 

Με τους συνεργάτες μας στο Παρίσι και πιο συγκεκριμένα με τον οργανισμό Arts Spontanés, έχουμε ιδρύσει τo 2018 το Φεστιβάλ «Ευρωπαϊκή Πολυφωνία» στην Ρόδο. Στηρίζετε από τον Δημοτικό Οργανισμό Πολιτισμού Αθλητισμού Ρόδου (ΔΟΠΑΡ) και το Γαλλικό Προξενείο Ρόδου και είναι ένας Διεθνής καλλιτεχνικός θεσμός, που για τρείς συνεχείς μέρες μετατρέπει την Μεσαιωνική Πόλη σε ένα ενεργό εργαστήρι μουσικής, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να λαμβάνει μέρος σε πολυάριθμα διαδραστικά μουσικά εργαστήρια και συναυλίες υψηλής αισθητικής. Συμμετέχουν διεθνούς φήμης καλλιτέχνες και μουσικά σύνολα από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 

Τους τελευταίους μήνες, δουλεύουμε ακούραστα για τον καλύτερο σχεδιασμό της 3ης έκδοσης του Φεστιβάλ που για πρώτη φορά θα φιλοξενήσει μια ταινία μικρού μήκους 

«Passion/Πάθος» και ένα ντοκιμαντέρ γαλλικής παραγωγής. Ένα μεγάλο μέρος των γυρισμάτων θα πραγματοποιηθούν στην Ρόδο – χώρο έμπνευσης της ταινίας. Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως ένα μέρος της χρηματοδότησης έγινε από το ίδιο το κοινό 

(Γαλλία και Ελλάδα), δείχνοντας την στήριξη του μέσα από την πλατφόρμα διαδικτυακή χρηματοδότησης Ulule.  

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για αυτό το μουσικό, πολιτιστικό και ανθρώπινο ταξίδι, στη ηλεκτρονική σελίδα του Φεστιβάλ : www.arts-spontanes.com/festival 

 

-Ποιά είναι τα επόμενα βήματα τηρουμένων βεβαίως των αναλογιών της τρέχουσας κατάστασης; 

 

Έχουμε εστιάση κυρίως στην  συναυλία στις 15 Οκτωβρίου στη Μόσχα, καθώς είναι και η πρώτη μετά το lockdown, αλλά και σε μία νέα συνεργασία που θα γίνει στη Μόσχα με την ‘Firma Melodia  Record’, μία  από της σημαντικότερες δισκογραφικές εταιρείες στη Ρωσία. Η ηχογράφηση θα γίνει στο ‘Zaryadye Concert Hall’ με σπουδαίους και αγαπημένους μουσικούς και πιστεύω πως αυτή η νέα δισκογραφική συνεργασία θα είναι σύντομα διαθέσιμη στο κοινό.  



ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ