Ομόφωνα εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο Ρόδου η εισήγηση του Κωνσταντίνου Ταρασλιά
Το Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής του Δήμου Ρόδου για το έτος 2021, εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο Ρόδου.
Στην εισήγησή του ο Πρόεδρος της Επιτροπής
Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης Δήμου Ρόδου,
Κωνσταντίνος Ταρασλιάς αναφέρει τα εξής:
«Η Ρόδος είναι ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς διαθέτει ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον, αρχαιολογικούς χώρους παγκοσμίου φήμης, αξιοθέατα και μουσεία, μοναδική γαστρονομία, πολιτιστική παράδοση, κοσμοπολιτική αύρα, παραλίες. Η διατήρηση του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των τουριστών επιβάλλει δράσεις, παρεμβάσεις και εργαλεία προώθησης, ικανά να οδηγήσουν σε αποτελεσματική προβολή του νησιού. Καθοριστικό ρόλο στην αναβάθμιση της τουριστικής εικόνας της Ρόδου αποτελεί η αισθητική αναβάθμιση περιοχών, η εξάλειψη φαινομένων αντιτουριστικών ενεργειών, η ανάληψη υποχρέωσης για περιβαλλοντικές δράσεις, και η κοινοποίηση ιστοριών που στοχεύουν μέσα από την ανάδειξη γεγονότων και προσώπων στη δημιουργία μύθων για το νησί.
Οι συγκεκριμένες ενέργειες θα επιτευχθούν μέσα από προτάσεις της διεύθυνσης τουρισμού, με συνέργειες με τις υπόλοιπες διευθύνσεις του δήμου Ρόδου και με την καθοδήγηση και έγκριση της επιτροπής τουριστικής προβολής και ανάπτυξης που αποτελείται από τους θεσμικούς φορείς της τουριστικής οικονομίας, αφού η αλληλεπίδραση των διάφορων ενδιαφερομένων στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με συλλογικά ζητήματα δημιουργεί ή ενισχύει κοινωνικά πρότυπα και θεσμούς και τελικά ενισχύει το κοινωνικό κεφάλαιο, που είναι απαραίτητη συνιστώσα στην προσπάθεια για ανάπτυξη, αφού συμβάλλει στη διαμόρφωση θετικού «περιβάλλοντος» και «κλίματος» μεταξύ των εμπλεκομένων
(stake holders). Δεδομένης της υγειονομικής κρίσης η οποία έπληξε την παγκόσμια τουριστική αγορά, αλλά και των εξαιρετικών αποτελεσμάτων που επετεύχθησαν -δεδομένων των συνθηκών- για όλη την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και φυσικά για τη Ρόδο, είναι απαραίτητο, ο προορισμός Ρόδος να προσαρμοστεί στις νέες ανάγκες, σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, επικοινωνιακής διαχείρισης. Στο παρόν κείμενο περιγράφονται το σύνολο των προτεινόμενων δράσεων τουριστικής προβολής της Ρόδου ανεξάρτητα από τον φορέα υλοποίησης τους (Δήμος Ρόδου, ΠΡΟΤΟΥΡ, ή άλλος φορέας) όπως ορίζεται από το νόμο και τις εγκυκλίους του Υπουργείου Τουρισμού και περιγράφεται στο κεφάλαιο Β «Τουριστική Προβολή – Αρμοδιότητα – Θεσμικό Πλαίσιο».
ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ο βασικός στόχος του προγράμματος είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της αποδοτικότερης προβολής της Ρόδου και κατ’ επέκταση των τουριστικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο νησί για το έτος 2021 με απώτερο στόχο την αύξηση της εισροής τουριστών στο νησί. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δράσεις οι οποίες ακολουθούν τις τάσεις του σύγχρονου τουριστικού marketing συμπεριλαμβανομένου του στρατηγικού σχεδιασμού. Περιλαμβάνονται επίσης δράσεις τουριστικής προβολής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αξιοποιώντας όλα τα σύγχρονα μέσα προβολής και ενημέρωσης, υλοποιώντας συγκεκριμένες ενέργειες συμπεριλαμβανομένων των εκθεσιακών συμμετοχών στις κύριες αγορές του εξωτερικού, της οργάνωσης προωθητικών ενεργειών και γενικά της χρήσης όλων των απαραίτητων «εργαλείων» προσέγγισης των αγορών – στόχων. Όλα βέβαια τα ανωτέρω είναι εξαρτώμενα από τις ενδεχόμενες μεταβολές και προκλήσεις που θα προκύψουν λόγω της συνέχισης της υγειονομικής κρίσης του COVID-19, στις οποίες όχι μόνο είναι ανάγκη να ανταποκριθεί ο προορισμός αλλά να τις μετατρέψει στο μέτρο του δυνατού προς όφελός του. Στόχος της στρατηγικής προσέγγισης είναι να αναδειχθεί με ολοκληρωμένο τρόπο όλος ο τουριστικός πλούτος της Ρόδου από μία γκάμα ελκυστικών, ανταγωνιστικών και ώριμων τουριστικών προϊόντων. Αυτό, εκτός από τις δράσεις προβολής θα επιτευχθεί με προτάσεις διαμόρφωσης και βελτίωσης της ίδιας της τουριστικής εμπειρίας. Το πρόγραμμα στοχεύει επίσης στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, για την οποία ήδη υπάρχουν αρκετά θετικά δείγματα τα οποία προέκυψαν λόγω των μέτρων αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης. Άλλοι στόχοι είναι επίσης η προσέλκυση τουριστών υψηλής ποιότητας, η ομαλότερη γεωγραφική διασπορά της τουριστικής κίνησης στο νησί, η αύξηση της μέσης παραμονής των επισκεπτών. Μία διεθνής τάση είναι η αυξανόμενη κυριαρχία ενός πιο νεανικού κοινού (millennials) στη διαμόρφωση των ταξιδιωτικών προτιμήσεων και τάσεων, άρα καθίσταται αναγκαία η υιοθέτηση ενός πιο νεανικού και φιλικού ύφους στο περιεχόμενο προβολής και προώθησης της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού με έμφαση στη βιωματική διάσταση μιας επίσκεψης στη Ρόδο. Αποδέκτες του παρόντος Προγράμματος Τουριστικής Προβολής του Δήμου Ρόδου είναι το ταξιδιωτικό και καταναλωτικό κοινό (οι δυνητικοί επισκέπτες της Ρόδου από την Ελλάδα και το εξωτερικό). Τέλος, μόνιμος στόχος των προγραμματισμένων δράσεων είναι η συνεχής ισχυροποίηση του brand της Ρόδου σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο και η διατήρησή του στην παγκόσμια τουριστική αγορά.
Η Συμμετοχή σε Τουριστικές Εκθέσεις
Είναι γεγονός ότι ο παγκόσμιος και εγχώριος ανταγωνισμός στον κλάδο του τουρισμού είναι μεγάλος και χρόνο με τον χρόνο εκτείνεται σε πολλά θεματικά πεδία δεδομένου ότι ο ελεύθερος χρόνος αλλά και ο χρόνος που επενδύουμε στην επαγγελματική εξειδίκευση, στη μάθηση και στην εμπειρία μέσω ταξιδιών διευρύνεται. Νέες ανερχόμενες τουριστικά αγορές όπως η νοτιοανατολική Ασία, η Νότια Αμερική και η Αυστραλία αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τουριστικών υπηρεσιών σε όλο τον πλανήτη. Στόχος της
Διεύθυνσης Τουρισμού του Δήμου Ρόδου είναι να συμμετέχει μέσω της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού αλλά και μεμονωμένα σε όσο το δυνατό περισσότερες τουριστικές εκθέσεις σε μια προσπάθεια δυναμικής εξωστρέφειας και αναγνωρισιμότητας σε διάφορες αγορές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Πιο συγκεκριμένα προγραμματίζεται η συμμετοχή της Διεύθυνσης Τουρισμού του Δήμου Ρόδου στις εξής εκθέσεις, υπό την επιφύλαξη της διεξαγωγής τους δεδομένης της πρόσφατης έξαρσης του COVID-19 και των περιορισμών που τίθενται εκ νέου στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και του εξωτερικού, άλλως η συμμετοχή μόνο στις εκθέσεις που διοργανώνονται ψηφιακά:
Εγχώριες εκθέσεις
Philoxenia Θεσσαλονίκη
Athens International Tourism Expo Αθήνα
Ergo Marathon Expo
Διεθνείς εκθέσεις
QUALITY TRAVEL FAIR ΚΟΠΕΓΧΑΓΗ ΔΑΝΙΑ
FERIENMESSE WIEN ΒΙΕΝΝΗ ΑΥΣΤΡΙΑ
BOOT ΝΤΙΣΕΛΝΤΟΡΦ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
THE DUBLIN HOLIDAY WORLD
SHOW
ΔΟΥΒΛΙΝΟ ΙΡΛΑΝΔΙΑ
FITUR ΜΑΔΡΙΤΗ ΙΣΠΑΝΙΑ
VAKANTIEBEURS ΟΥΤΡΕΧΤΗ ΟΛΛΑΝΔΙΑ
FESPO ΖΥΡΙΧΗ ΕΛΒΕΤΙΑ
SALON DES VACANCES ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΒΕΛΓΙΟ
SALON MONDIAL DU TOURISME ΠΑΡΊΣΙ ΓΑΛΛΊΑ
TOUREST ΤΑΛΛΙΝ ΕΣΘΟΝΙΑ
FERIE FUR ALLE ΧΕΡΝΙΓΚ ΔΑΝΙΑ
(TTR) ROMANIAN INTERNATIONAL ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ ΡΟΥΜΑΝΙΑ
TOURISM FAIR ROMEXPO I
INTERNATIONAL FAIR OF TOURISM
(IFT)
ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ ΣΕΡΒΙΑ
IMTM ΤΕΛ ΑΒΙΒ ΙΣΡΑΗΛ
OUTBOUND TRAVEL MART ΒΟΜΒΑΗ ΙΝΔΙΑ
ITB ΒΕΡΟΛΙΝΟ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
BMT ΝΑΠΟΛΙ ΙΤΑΛΙΑ
GLOBalnie ΚΑΤΟΒΙΤΣΕ ΠΟΛΩΝΙΑ
MITT ΜΟΣΧΑ ΡΩΣΣΙΑ
UITT ΚΙΕΒΟ ΟΥΚΡΑΝΙΑ
SEATRADE CRUISE GLOBAL ΜΑΪΑΜΙ ΗΠΑ
KITF ΑΛΜΑΤΙ ΚΑΖΑΚΣΤΑΝ
ΤΑΞΙΔΙ ΛΕΥΚΩΣΙΑ ΚΥΠΡΟΣ
IMEX ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
ITB CHINA ΣΑΝΓΚΑΗ ΚΙΝΑ
REISELIVSMESSEN ΟΣΛΟ ΝΟΡΒΗΓΙΑ
ARABIAN TRAVEL MARKET ΝΤΟΥΜΠΑΙ ΗΑΕ
MATKA ΕΛΣΙΝΚΙ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ
KOTFA WORLD TRAVEL FAIR ΣΕΟΥΛ ΚΟΡΕΑ
THE MEETING SHOW ΛΟΝΔΙΝΟ ΑΓΓΛΙΑ
TOUR NATUR ΝΤΥΣΕΛΝΤΟΡΦ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
GRAND PAVOIS LA ROCHELLE ΛΑ ΡΟΣΕΛ ΓΑΛΛΙΑ
TTG TRAVEL EXPERIENCE ΡΙΜΙΝΙ ΙΤΑΛΙΑ
IFTM TOP RESA ΠΑΡΙΣΙ ΓΑΛΛΙΑ
ITB ASIA ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ
WTM ΛΟΝΔΙΝΟ ΑΓΓΛΙΑ
IMEX AMERICA ΛΑΣ ΒΕΓΚΑΣ ΗΠΑ
SALON INTERNATIONAL TOURISM
& TRAVEL SHOW
ΜΟΝΤΡΕΑΛ ΚΑΝΑΔΑ
INTERNATIONAL TRAVEL SHOW TT
WARSAW
ΒΑΡΣΟΒΙΑ ΠΟΛΩΝΙΑ
IBTM WORLD ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ ΙΣΠΑΝΙΑ
ILTM ΚΑΝΝΕΣ ΓΑΛΛΙΑ
NEW YORK TIMES TRAVEL SHOW ΝΈΑ ΥΌΡΚΗ Η.Π.Α.
BIT – BORSA INTERNAZIONALE DEL
TURISMO
ΜΙΛΆΝΟ ΙΤΑΛΊΑ
GRECKA PANORAMA ΒΑΡΣΟΒΊΑ ΠΟΛΩΝΊΑ
Το όφελος από τη συμμετοχή στις εκθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού εντοπίζεται κυρίως στη δυνατότητα διενέργειας συναντήσεων με πολλαπλασιαστές. Η παρουσία στις εκθέσεις θα πρέπει να είναι εστιασμένη και κατάλληλα προετοιμασμένη προκειμένου να είναι πραγματικά επωφελής η παρουσία του Δήμου Ρόδου σε αυτές. Η συμμετοχή ενός τουριστικού προορισμού σε εκθέσεις τουρισμού ενισχύει την προσωπική επαφή ανάμεσα σε φορείς του τουρισμού, τουριστικούς πράκτορες, ξενοδόχους και επιχειρηματίες και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού με συναδέλφους τους από διάφορες χώρες και με το ευρύ καταναλωτικό κοινό. Σκοπός της παρουσίας ενός τουριστικού προορισμού σε εκθέσεις τουρισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό είναι οι καλές δημόσιες σχέσεις (brand name, image name), η προσέγγιση νέων αγορών, η αντιμετώπιση προβλημάτων όπως η εποχικότητα μέσω της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου καθώς και η προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Στο πλαίσιο των εκθέσεων τουρισμού προτείνεται να διοργανώνονται ζωντανά events και να
απευθύνονται προσκλήσεις σε εκπροσώπους των Μ.Μ.Ε. ώστε να συμμετέχουν σε αυτά, προκειμένου να αξιοποιηθούν προς την κατεύθυνση της προβολής και προώθησης της Ρόδου ως τουριστικού
προορισμού. Η Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου Ρόδου σκοπεύει, σε συνεργασία και με άλλους τουριστικούς φορείς, σε επόμενες εκθέσεις να διοργανώσει παράλληλες εκδηλώσεις και άλλες δράσεις που στόχο έχουν την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των επισκεπτών.
Σημειώνεται ότι η Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου Ρόδου θα συμμετάσχει σίγουρα σε όλες τις εκθέσεις στις οποίες θα συμμετέχει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με stand που θα της παραχωρηθούν στο περίπτερό της και δυνητικά σε κάποια από τις προαναφερθείσες εκθέσεις στις οποίες συμμετέχει ο Ε.Ο.Τ. με περίπτερο μετά από απόφαση της Δημοτικής Αρχής. Οι εκθέσεις στις οποίες θα συμμετέχει η Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου Ρόδου με stand στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (υπό την προϋπόθεση της διεξαγωγής τους έστω ψηφιακά) είναι οι εξής:
Εγχώριες εκθέσεις
Philoxenia Θεσσαλονίκη
Athens International Tourism Expo Αθήνα
Ergo Marathon Expo
Διεθνείς εκθέσεις
MATKA Ελσίνκι Φινλανδία
Vakantiebeurs Ουτρέχτη Ολλανδία
New York Times Travel Show Νέα Υόρκη Η.Π.Α.
Boot Düsseldorf Γερμανία
Salon des Vacances Βρυξέλλες Βέλγιο
BIT – Borsa Internazionale del Turismo Μιλάνο Ιταλία
IMTM Τελ Αβίβ Ισραήλ
International Fair Of Tourism (IFT) Βελιγράδι Σερβία
ITB Βερολίνο Γερμανία
Salon Mondial Du Tourisme Παρίσι Γαλλία
MITT Μόσχα Ρωσία
Arabian Travel market Dubai Dubai
Tour Natur Düsseldorf Γερμανία
WTM Λονδίνο Μεγάλη Βρετανία
Grecka Panorama Βαρσοβία Πολωνία
Εκτιμώμενη δαπάνη: 150.000 ευρώ
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Ένα στρατηγικό πλάνο επιχειρησιακής πολιτικής στον τουρισμό για έναν προορισμό όπως η Ρόδος, απαιτεί τον ακριβή συντονισμό και την καθοδήγηση των εμπλεκόμενων φορέων (stakeholders), με την υποστήριξη εξειδικευμένων φορέων (επιστημονικά ιδρύματα ή ένα μελλοντικό Εθνικό Παρατηρητήριο Τουρισμού) ή φυσικών προσώπων (εταιρίες μάρκετινγκ). Στόχος πρέπει να είναι, για την νέα δύσκολη χρονιά αλλά και για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, η προσαρμογή στα νέα δεδομένα που θα διαμορφωθούν από την όποια εξέλιξη της πανδημίας και που σίγουρα θα αναδιαρθρώσουν την παγκόσμια τουριστική αγορά.